دیگنیتی پرایم بخریم یا پرستیژ؟

به گزارش وبگردی طفره، پس از دو سال از عرضه پیروز دیگنیتی پرایم، شرکت بهمن موتور تصمیم به ارائه یک مدل بالاتر با برطرف نواقص خودروی قبلی گرفت که حاصل آن، دیگنیتی پرستیژ شد.

دیگنیتی پرایم بخریم یا پرستیژ؟

پس از شراکت دو خودروساز ایران خودرو و فردا موتور با کمپانی دانگ فنگ چین، شرکت بهمن موتور نیز همکاری خود را با این خودروساز چینی شروع کرد. خودروی دانگ فنگ ix 5 که با نام دیگنیتی پرایم در بازار ایران عرضه شد، نتیجه همکاری این دو شرکت بود.

پس از دو سال از عرضه پیروز دیگنیتی پرایم، شرکت بهمن موتور تصمیم به ارائه یک مدل بالاتر با برطرف نواقص خودروی قبلی گرفت که حاصل آن، دیگنیتی پرستیژ شد.

دیگنیتی پرستیژ نسبت به دیگنیتی پرایم، بهبود قابل توجهی در بخش قوای فنی داشت. در این گزارش سعی می کنیم ببینیم که آیا این اختلاف قیمتی که بابت خرید مدل بالاتر پرداخت می کنیم، ارزش دارد یا خیر؟

مشخصات فنی

دیگنیتی پرایم از یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ با حجم 1.5 لیتر بهره می برد که به یاری گیربکس CVT، این نیرو را فقط به چرخ های جلو منتقل می نماید.

نسخه پرستیژ با برطرف این نواقص، یک موتور چهارسیلندر 2 لیتری با تکنولوژی توربوشارژ GDI دارد که این نیرو را به یاری گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می نماید.

سایر مشخصات این دو خودرو به توضیح زیر است.

با توجه به این آمار، فزونی دیگنیتی پرستیژ را نسبت به نسخه پرایم کاملا درک می کنیم. چراکه پیشرانه کم حجم و ضعیف قبلی جای خودرا به یک پیشرانه نوتر و قدرتمندتر داد.

بعلاوه گیربکس حوصله سربر CVT که تاثیر زیادی در شتاب گیری پایین خودرو داشت، تعویض شده و یک گیربکس شش سرعته AT به جای آن نهاده شد که موجع به بهبود چشم گیر در تاخیر پدال گاز شد.

طراحی ظاهری

گرچه دو خودروی دیگنیتی پرایم و پرستیژ از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی باهم دارند، اما وجود بعضی ریزه کاری ها، باعث تفاوت ظاهری مدل پرایم با پرستیژ می گردد.

در قسمت جلوی خودرو، طرح سپر دیگنیتی پرستیژ با طرح قبلی تفاوت زیادی داشته و چراغ های پایین سپر، مقداری به سمت داخل کشیده شده که باعث بهبود ظاهری این خودرو نسبت به دیگنیتی پرایم می گردد.

گفتنی است طرح جلوپنجره کهکشانی و لوگویی که وسط آن طراحی شده، شباهت بسیار زیادی به محصولات الکتریکی کمپانی مرسدس بنز دارد.

در بخش جانبی تنها تفاوتی که به چشم می خورد، تعویض رینگ های 18 اینچی طرح قبلی با رینگ های 20 اینچی طرح نو است. این رینگ های مشکی رنگ، ظاهر خودرو را بسیار مجذوب کننده تر نموده است.

در قسمت عقب خودرو، دیفیوزر نقره ای رنگ دیگنیتی پرایم جای خودرا به دیفیوزر مشکی داده. بعلاوه دیگنیتی پرستیژ از دو عدد اگزوز دوبل در هر طرف استفاده می نماید که در نسخه قبلی، اگزوز ها از یک خروجی بهره می بردند. هرچند که وجود دو عدد اگزوز دوبل برای خودروی چهارسیلندر ضروری نیست.

متاسفانه همچون قسمت جلو، در بخش پشتی نیز یک کپی دیگر در طرح چراغ های عقب می بینیم که از پورشه ماکان مدل 2019 به بالا الهام گرفته شده است.

صورت کلی ابعاد دیگنیتی پرستیژ نسبت به پرایم، کمی بزرگ تر شده و بهبود های ظاهری اندکی را تجربه نموده است. بعلاوه می توان گفت ظاهر این دو محصول چینی به نسبت بعضی از رقبای دیگر، واقعا مجذوب کننده طراحی شده است.

طراحی داخلی

تقریبا می توان گفت داخل کابین دیگنیتی پرایم، هیچ تفاوتی با دیگنیتی پرستیژ ندارد. تنها تفاوتی که به چشم می خورد، پشت آمپر تمام دیجیتالی است که در نسخه پرستیژ تعبیه شده، درحالی که نسخه پرایم از یک نمایشگر آنالوگ بهره می برد.

اما فضای کلی در داخل کابین این دو برادر چینی، به نسبت از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. جنس بیشتر قسمت هایی که در تماس با دست هستند، از چرم و پلاستیک نرم استفاده شده و باعث گرفتن حس خوب هنگام رانندگی با این دو کراس اوور کوپه می گردد.

متاسفانه در بخش داخلی نیز همچون بخش خارجی، کپی کاری های چینی به چشم می خورد. برای مثال طرح غربیلک فرمان، شباهت بسیاری به غربیلک محصولات مرسدس بنز دارد.

برای کنسول وسط از طرح مشکی پیانویی استفاده شده که در بلندمدت با افتادن خط وخش، چهره زشتی به کابین می بخشد. یکی از ایراداتی که می توان به این خودرو گرفت، دوربین های جانبی آن است که از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست.

در وسط داشبورد، نمایشگر 12 اینچی دیده می گردد و دکمه های تنظیم سیستم تهویه مطبوع به صورت دیجیتالی، زیر این نمایشگر تعبیه شده که موجع به حواس پرتی راننده هنگام رانندگی می گردد.

فضای پا و سر برای سرنشینان عقب، قابل قبول و مناسب است؛ بنابراین در سفر های طولانی با این خودرو، سرنشینان اذیت نمی شوند.

آپشن ها و امکانات

علاوه بر بخش فنی و ظاهری، در قسمت آپشن ها و امکانات رفاهی نیز خودروی دیگنیتی پرستیژ، فزونی بیشتری نسبت به دیگنیتی پرایم دارد.

آپشن هایی نظیر کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سنسور باران، سنسور دنده عقب، سنسور فشار باد تایر، ترمز یاریی، ترمز پارک برقی، فرمان برقی حساس به سرعت و دکمه های کنترلی روی فرمان آن دسته از آپشن هایی است که در نسخه پرایم نیز به چشم می خورد.

آپشن ها و امکانات نوی که در دیگنیتی پرستیژ دیده می گردد سیستم صوتی نو با برند پایونر، شارژر بی سیم تلفن همراه، نورپردازی داخلی و تنظیم صندلی 10 حالته برقی را می توان نام برد که در دیگنیتی پرایم تنظیم این صندلی شش حالته است.

قیمت دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرایم در نهم اسفندماه 1401 با قیمت دو میلیارد و 260 میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمتی که کارخانه برای این نسخه درنظر گرفته، 935 میلیون تومان است.

دیگنیتی پرستیژ در این تاریخ به قیمت دو میلیارد و 950 میلیون تومان در بازار معامله شد و قیمت کارخانه آن، یک میلیارد و 120 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

سخن آخر

تا اینجا مارا همراهی نموده باشید، تفاوت دو نسخه پرایم و پرستیژ برایتان کاملا آشکار شده است.

اگر در انتخاب خودرو، به ظاهر اهمیت بسیاری می دهید، این دونسخه تقریبا هیچ تفاوتی باهم ندارند. اما اگر پیشرانه تند و تیز برایتان اهمیت بیشتری دارد، باید نسخه پرستیژ را انتخاب کنید. باتوجه به اختلاف قیمت حدود 600 میلیونی که این دونسخه باهم دارند، تصمیم با شماست که ببینید آیا امکانات بیشتر، ارزش پرداخت این تفاوت قیمتی را دارد یا خیر.

منبع: تجارت نیوز

منبع: فرادید

به "دیگنیتی پرایم بخریم یا پرستیژ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیگنیتی پرایم بخریم یا پرستیژ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید