گام بعدی استارتاپ باسلام

به گزارش وبگردی طفره، شنیده می گردد که پلتفرم باسلام مشغول مذاکره با چند صندوق سرمایه گذاری عظیم است. این استارتاپ در واقع می خواهد سرمایه مورد احتیاج خود را در مرحله بعدی جذب کند که به نظر می رسد رقم بالایی خواهد بود. محمدرضا آقایا، مدیرعامل باسلام در تبادل نظر با دیجیاتو این شنیده ها را تایید می نماید. او می گوید مذاکره در حال حاضر با 3 صندوق سرمایه گذاری جسورانه برای جذب دور بعدی سرمایه پیش رفته، اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده؛ توافقی که به احتمال زیاد تا انتها فصل بهار بین این استارتاپ و یکی از این صندوق های سرمایه گذاری، و شاید هم یک بازیگر جدید، نهایی خواهد شد.

گام بعدی استارتاپ باسلام

به گفته مدیرعامل باسلام، این جذب سرمایه قرار است صرف تغییرات گسترده ای در آینده این فروشگاه اینترنتی گردد. یکی از همین تغییرات، افزایش 3 برابری نیروهای این استارتاپ است که به گفته او، هم اکنون و پیش از جذب سرمایه هم فرآیند استخدام شروع شده است.

باسلام، بازاری آنلاین برای کسب وکارهای خانگی و محلی است که به آن ها اجازه می دهد محصولات شان را به شکل سازمان یافته ای در اینترنت به فروش برسانند و یک غرفه مجازی را مدیریت نمایند. اما در این شرایط خاص چرا باسلام به دنبال جذب سرمایه و سرمایه گذاران نیز مایل به سرمایه گذاری هستند؟ مدیرعامل باسلام در پاسخ به این سوال می گوید که این پلتفرم به شکل مرتب رشد داشته، به گونه ای که اکنون بیشتر از 21 هزار غرفه در 1100 نقطه کشور فعال هستند (در دی ماه 97، تعداد غرفه های باسلام 2200 عدد بود) و به مشتریان این بازار آنلاین محصولات خود را می فروشند. آقایا در پاسخ به این سوال که تاثیر کرونا بر رفتار مصرف نمایندگان چه بوده است، خبر از رشد 16 درصدی در تعطیلات نوروز می دهد:

در تعطیلات نوروز رفتار مشتریان به سمت خرید اینترنتی سوق پیدا کرد و ما هم از ابتدای تعطیلات، کارمزد را برای غرفه ها رایگان کردیم چرا که حدس می زدیم کسب وکارها، با اختلال درآمد در فضاهای سنتی روبه رو هستند. این موارد در کنار هم باعث شد تا باسلام در تعطیلات نوروز رشد 16 درصدی را نسبت به نیمه ابتدایی اسفند ماه تجربه کند. چنین رشدی برای فروردین ماه، که اوج تعطیلات کشور است، یک اتفاق عجیب بوده است.

او همچنین اعلام می نماید که تقاضا در بسیاری از دسته بندی ها فروکش ننموده، مخصوصا در حوزه هایی مثل مواد غذایی؛ در حالی که کمترین رشد مربوط به دسته بندی پوشاک بوده است. آقایا می گوید که چالش اصلی باسلام در حال حاضر لجستیک است و این استارتاپ به سراغ ایده های تازه ای برای حل این مشکل رفته است:

لجستیک باسلام توزیع شده است؛ به این معنی که در کنار اتصال به سرویس شرکت ملی پست، هم خود کسب وکارها در مناطق اطراف خودشان محصول را تحویل می دهند و هم سیستم های پیک درون شهری اکنون فعال هستند، و از این جهت که این روزها فشار کاری رستوران ها کمتر است، ظرفیت پیک های درون شهری بیشتر برای چنین کاری فعال است. از طرفی، پست هم در روزهای آخر سال به اوج ظرفیت خودش رسید اما اکنون سیستم دوباره مشغول کارکرد منظم است.

او در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا شرکت ملی پست می تواند پاسخ گوی رشد باسلام باشد، می گوید: چون دولت درباره پست تصمیم می گیرد، و اساساً تصمیمات دولت قابل پیش بینی نیست، نمی توان در این رابطه نظر قطعی داد اما تجربه ای که وجود دارد این است که پست تا به امروز یکی از منظم ترین بخش های دولتی بوده است. به این مفهوم که بخش خصوصی را درک می نمایند. البته کوشش ما اکنون این است که فشار را از روی پست برداریم و آن را توزیع کنیم. بخشی از این فرآیند حالا توسط دلیوری های محلی انجام می گردد، و از طرفی امکان خرید از همشهری و موقعیت های جغرافیایی نزدیک به خودتان را در باسلام ارائه داده ایم. برای مثال وقتی کاربر می خواهد عسل تهیه کند، توصیه های اول ما مربوط به گزینه هایی خواهد بود که به کاربر نزدیک هستند.

یکی از برنامه های اصلی باسلام برای گسترش خود، افزایش نیروی انسانی است. مدیرعامل باسلام می گوید که این استارتاپ سال گذشته تصمیم گرفته بود تا نیروی انسانی گسترش دهد: سال گذشته تصمیم گرفتیم که در سال 99، حرکت جسورانه تری انجام دهیم و تیم محصول خود را به بیشتر از 2 برابر گسترش دهیم. مسئله اینجاست که ما احتیاج ویژه ای به نیروهای عملیاتی نداریم چون برعکس دیجی کالا ما اساسا انبار یا مرکز پردازش نداریم. امروز احتیاج ما، جذب بیشتر نیروهای پروداکتی و مدیران محصولی است که تجربه پلتفرمی داشته باشند و رشد را لمس نموده باشند؛ چرا که ما خودمان هم در حال تجربه رشد و گسترش کسب وکار هستیم.

او اعلام می نماید که باسلام اکنون به توسعه دهندگان و طراحان UX هم احتیاج دارد. به گفته آقایا، تیم باسلام اکنون 100 نفر است و قرار است تا سرانجام سال 99 به 300 نفر برسد: بیشتر سرمایه گذاری فعلی ما صرف جذب نیروهای پروداکتی خواهد داشت و تیم های حاضر در باسلام هم در حال تبدیل شدن به تیم های پروداکتی هستند. در واقع تیم عملیاتی فعلی ما با سرعت خوب و تاثیرگذاری بالا وارد حوزه توسعه پروداکت شده ما یک دوران گذار نرم در داخل تیم خودمان، از عملیات به پروداکت خواهیم داشت.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک

به "گام بعدی استارتاپ باسلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام بعدی استارتاپ باسلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید