گشتی در سینمای چند دهه در قاب پوستر

می گویند پوستر فیلم شناسنامه و هویت آن است؛ می گویند این پوسترها با تاریخ هنر و سینما ارتباط دارند و ماندگار هستند و می گویند طراحی پوستر فیلم در ایران مسیری طولانی را طی نموده است. حالا یکی از افراد برجسته و پرکار این مسیر طولانی 160 پوستر خود را در معرض دید قرار داده است.

گشتی در سینمای چند دهه در قاب پوستر

به گزارش خبرنگاران، برزخی ها، تاراج، عقاب ها، سرب، روز فرشته، سارق عروسک ها، کشتی آنجلیکا، گراند سینما، سایه خیال، ضیافت و ... تنها بخشی از فیلم های نام آشنایی هستند که محمدعلی باطنی پوسترشان را طراحی نموده و آن ها را این روزها در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته است؛ البته چند کار هم از نقاشی های این هنرمند در این نمایشگاه حضور دارد.

باطنی درباره شروع کارش می گوید که به ساختمان ایران فیلم می رود که الان ساختمان شماره یک خانه سینما است. آنجا با خسرو پرویزی ملاقات می نماید که در حال تدوین یکی از فیلم هایش بوده است. باطنی به پرویزی می گوید علاقه مند است پوستر سینما کار کند. پرویزی هم او را به بیگدلی معرفی می نماید. بیگدلی چند عکس به او می دهد و محمدعلی باطنی کارش را در این زمینه شروع می نماید.

نام این نمایشگاه 1350بود است که عصر 9 شهریور افتتاح شد و تا بیستم همین ماه ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه نخستین پروژه مشترک خانه هنرمندان ایران و موزه سینمای ایران است؛ آسیه مزینانی ـ معاون هنری خانه هنرمندان ایران ـ درباره برپایی آن، شرح داد: نمایشگاه هزار و سیصد و پنجاه بود، پروژه مشترک موزه سینما و خانه هنرمندان است که با حمایت موزه گرافیک ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک و گروه سینمایی هنر و تجربه شاهد برگزاری آن هستیم. بیش از 10 سال آرزوی برگزاری این نمایشگاه وجود داشت که با همت علیرضا قاسم خان، مدیرعامل موزه سینما برآورده شد. برپایی این نمایشگاه اتفاق بسیار مهمی در عرصه سینما و هنرهای تجسمی و از این رو قابل تحسین است.

او تاکید نمود: این نمایشگاه نخستین پروژه مشترک موزه سینما و خانه هنرمندان است و از این پس شاهد تداوم همکاری های این دو مجموعه فرهنگی و هنری خواهیم بود.

در ادامه، ویدئویی که درباره محمدعلی باطنی، توسط رضا جوشنی ساخته گردیده بود، نمایش داده شد و سپس علیرضا قاسم خان ـ مدیرعامل موزه سینمای ایران ـ در سخنانی به تاریخچه اعلان فیلم در سینمای ایران اشاره نمود و گفت: اگر بپذیریم که نخستین آگهی نمایش فیلم در مهر ماه سال 1286 یعنی هفت سال پس از ورود سینما به ایران در روزنامه حبل المتین چاپ گردیده، می توانیم به قدمت آگهی سینمایی پی ببریم. دو سال بعد، اعلان سینمای ایران که مردم را به تماشای یک فیلم در سینما فاروس دعوت می کرد، منتشر شد.

وی اضافه کرد: برای نخستین فیلم صدادار ایران؛ دختر لر، یک پوستر توسط یک هنرمند هندی، طراحی شد. اگرچه جریان فراوری فیلم ایرانی به دلایل گوناگون از سال 1317 تا سال 1326 متوقف شد اما پوسترسازی و تصویرگری به راه خودش ادامه داد. همچنین پوسترهای فیلم های خارجی در متن و حاشیه با عنوان های فارسی تیتربندی می شد.

مدیرعامل موزه سینمای ایران بیان نمود: عباس کیارستمی، علی اکبر شیرافکن، آیدین آغداشلو، محسن دولو و علی مظاهری از نام آوران طراح پوستر در دهه چهل و پنجاه هستند اما در بین طراحان و نقاشان اعلان فیلم این دو دهه، محمدعلی حدت و محمدعلی باطنی بخش مهمی از تاریخ طراحی و نقاشی پوستر فیلم در ایران را به خود اختصاص می دهند. اینجاست که صندلی محمدعلی باطنی در تاریخ سینما و به ویژه گرافیک ایران تعیین می گردد.

قاسم خان از اجرای یک سردرسینمایی در محوطه باز موزه سینما اطلاع داد و در این زمینه گفت: بعد از نمایشگاه هزار و سیصد و پنجاه بود، دو برنامه دیگری با موضوع فعالیت های محمدعلی باطنی خواهیم داشت؛ یکی برگزاری نشست تحلیل آثار این هنرمند با حضور اساتید و محققان برجسته و دیگری نقاشی یک سردر سینمایی 12 متری (پس از سال ها) توسط باطنی در محوطه باز موزه سینما و در حضور عموم است. این برنامه ها در قالب برنامه های مکمل یکدیگر برای بزرگداشت چهار دهه فعالیت هنری محمدعلی باطنی، برگزار خواهد شد.

پس از پخش تیرز نمایشگاه هزار و سیصد و پنجاه بود، محمدعلی باطنی در سخنانی کوتاه از کسانی که سهمی در شکل گیری و برپایی این نمایشگاه داشتند، قدردانی کرد و گفت: هدف پوستر این است که مخاطب را به سینما ببرد، از این رو یک پوستر سینما باید به گونه ای طراحی گردد که خوب دیده گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گشتی در سینمای چند دهه در قاب پوستر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با گشتی در سینمای چند دهه در قاب پوستر

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید