خودرو دست دوم طلا می گردد؟

به گزارش وبگردی طفره، طبق گزارش وزارت صمت 85 درصد مردم توان خرید خودروهای بالای 300 میلیون تومان را ندارند.آیا این اتفاق باعث داغ شدن بازار خودروهای دست دوم می گردد؟

خودرو دست دوم طلا می گردد؟

اخیرا وزارت صمت در گزارشی اندازه سهم دهک های درآمدی جامعه از بازار خودرو و قدرت خرید آن ها را آنالیز و اعلام نموده است. براساس این گزارش 85 درصد ایرانیان توان خرید خودرو های بالای 300 میلیون تومان را ندارند.

این آمار در حالی است که اکنون ارزانترین خودرو های فراوریی این دو خودروساز، تیبا و ساینا است که قیمت هر کدام حدود 220 میلیون تومان است و قرار است به زودی از چرخه فراوری خارج شوند.

خداحافظی با ارزانترین خودرو های بازار

با توقف فراوری این خودروها، احتمالا ارزانترین خودرو های موجود در بازار قیمتی معادل 300 میلیون تومان یا بالاتر از آن دارند. قرار دادن این دو آمار در کنار هم بیانگر این است که 85 درصد مردم توان خرید ارزانترین خودروی فراوری داخل را هم ندارند.

مسلما در چنین شرایطی تقاضا برای خرید خودرو های دست دوم بالا می رود. این اتفاق چه تاثیری روی قیمت این خودرو ها می گذارد؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در این باره گفت: از آنجایی که قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می نماید، وقتی تقاضا برای یک کالا افزایش یابد، قیمت آن هم صعودی می گردد. با کاهش قدرت خرید مردم تقاضا برای خرید خودرو های دست دوم بالا می رود. این اتفاق می تواند روی بازار قطعات خودرو هم تاثیر بگذارد و قطعه فروشان قطعات را با قیمت بالاتری بفروشند. در نتیجه فاصله قیمتی خودروی دست دوم و خودروی صفر کیلومتر کم می گردد و نوعی چرخه معیوب در بازار خودرو شکل می گیرد.

او بعلاوه با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات خودرو از عوامل اصلی شکل گیری این چرخه در بازار خودرو است، اعلام کرد: اگر واردات چه در بخش خودرو های صفر کیلومتر و چه در بخش خودرو های دست دوم آزاد گردد، بسیاری از مسائل حل می گردد. اما متاسفانه به علت حمایت های دولت از دو خودروساز داخلی چنین اتفاقی رخ نمیدهد.

شرایط خودرو های فرسوده چگونه خواهد شد؟

اتفاق دیگری که انتظار می رود با کاهش قدرت خرید مردم رخ بدهد، بالا رفتن تقاضا برای خودرو های فرسوده است. آیا تقاضا در بازار به سمت چنین خودرو هایی پیش می رود؟

جعفری در این باره اعلام کرد: در حال حاضر قیمت قطعات خودرو به حدی بالا رفته که اگر کسی بخواهد خودروی فرسوده یا بهتر بگویم خودروی خیلی کارنموده بخرد، باید مبلغ زیادی را برای تعمیر آن بپردازد. ما قطعات با کیفیتی در بازار نداریم. در نتیجه خرید چنین خودرو هایی به نفع خریدار نیست و فکر نمی کنم بازار هم به این سمت حرکت کند.

راه چاره چیست؟

متاسفانه در سال های اخیر به علت تورم بالا در کشورمان، خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده است. این اتفاق نه تنها سودی برای اقتصاد کشور ندارد، بلکه ضربه زننده نیز هست. این کارشناس خودرو درباره راه چاره جلوگیری ازین موضوع گفت: اگر دولت واردات خودرو های دست دوم را آزاد کند، بازار خودروی ما از سرمایه ای به سمت مصرفی شدن پیش می رود. این موضوع راه چاره خوبی برای جلوگیری از ازافزایش قیمت این خودروهاست.

او ادامه داد: راه چاره بعدی که من برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو های دست دوم پیشنهاد می کنم این است که دولت به دو خودروساز بزرگ کشور بگوید به جای فراوری خودرو هایی مثل پژو پارس که 40 سال هم از فراوریش می گذرد، خودرو هایی از برند های معمولی را نه به صورت کاملا ساخته شده، بلکه به صورت نیمه کامل وارد کشور کند. در اینصورت تعداد قطعات مونتاژی هم چندان زیاد نخواهد بود. این اتفاق هم برای دولت و خودروساز سودمند است، هم مردم به جای خرید خودرو های داخلی خودروی مالی و با کیفیت می خرند.

منبع : خبر آنلاین

بیشتر بخوانید

  • مخاطرات گرمای تابستان برای آیفون

وبگردی طفره وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خودرو دست دوم طلا می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو دست دوم طلا می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید