لاکهید مارتین از طرح هواپیمای مافوق صوت بی صدای خود رونمایی کرد

به گزارش وبگردی طفره، لاکهید مارتین به تازگی از طراحی هواپیمای مافوق صوت بی صدای خود موسوم به X-59 QueSST رونمایی کرد که می تواند حداکثر 40 مسافر را با سرعت 1.8 ماخ حمل کند.

لاکهید مارتین از طرح هواپیمای مافوق صوت بی صدای خود رونمایی کرد

شرکت لاکهید مارتین در هفته جاری از طراحی هواپیمای مافوق صوت خود رونمایی کرد که همچنان در مرحله مفهومی واقع شده است، اما به وضوح نشان می دهد، ما در آستانه عصر طلایی تازهی از سفرهای هوایی فوق العاده سریع هستیم. هواپیمای مجهز به فناوری مافوق صوت بی صدا (Quiet Supersonic Technology Airliner)، یک هواپیمای جت دوموتوره است که می تواند حداکثر 40 مسافر را با سرعت 1.8 ماخ حمل کند. در کنفرانس روز چهارشنبه مؤسسه آمریکایی هوانوردی و فضانوردی در دالاس، از طرح این هواپیما رونمایی شد. با اینکه مسیری طولانی تا ساخت این هواپیما وجود دارد، اما این طرح به لاکهید ماریتن یاری می نماید تا با همکاری ناسا، هواپیمای X-59 QueSST را بسازند که به عنوان یک جت مافوق صوت، صدای گوشخراشی را که معمولاً هواپیماها هنگام شکستن دیوار صوتی به وجود می آورند، فراوری نخواهد کرد.

هواپیماهای کنکورد با عبور از آستانه سرعت یک ماخ، صدای فوق العاده بلندی فراوری می کرد و به همین علت استفاده از آن در مسیرهای بر فراز خشکی میسر نبود و به این ترتیب، توجیه مالی آن به مقدار چشمگیری کاهش یافت.

طبق اظهارات لاکهید مارتین، آزمایش هایی روی X-59 در حال اجرا است که می تواند راه را برای تتازهنظر درباره قوانینی هموار می نماید که مانع از پرواز هواپیماهای مافوق صوت می شدند. به این ترتیب، شرکت مذکور می خواهد هواپیمای تجاری ای بسازد که بتوان از آن در مسیرهای تازه استفاده کرد؛ هرچند مایک بوونانو، مهندس هوافضای لاکهید مارتین که راجع به این ایده به مؤسسه آمریکایی هوانوردی و فضانوردی شرح می داد، می گوید:

زمانی که این ایده با برنامه X-59 ناسا تایید گردد، فناوری آن تقریباً به مرحله بهره برداری می رسد. در حال حاضر، ما فقط مطالعات اولیه طراحی مفهومی را انجام داده ایم تا ثابت کنیم که این طرح، شدنی است و ابعاد، بزرگی و وزن و... را معین کنیم. این مطالعات حساس اولیه برای اطمینان از موفقیت آمیزبودن طرح مذکور انجام می گردد.

در حال حاضر علاوه بر هواپیمای QSTA، طرح های جت مسافربری تجاری مافوق صوت دیگری نیز مطرح شده است. استارتاپ آمریکایی بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic) توانسته 10 میلیون دلار سرمایه از ایرلاین های ژاپن جذب کند و طبق گزارش ها، برای جت آینده خود که با 55 جایگاه می تواند سرعتی برابر با 2.2 ماخ داشته باشد، ده ها پیش سفارش دریافت نموده است. با وجود محدودیت های پیش روی رونق هواپیماهای مافوق صوت بر فراز خشکی، به طرح های بنیادین و تغییر اساسی قوانین احتیاج است تا بتوان بعضی از رایج ترین مسیرهای هوایی را به روی هوانوردی فراتر از سرعت صوت باز کرد.

طرح هواپیماهای مافوق صوت بر فراز خشکی از شرکت لاکهید مارتین یادآور طرح بال دلتا در کنکورد است، اما در اینجا از یک دماغه کشیده بسیار تیز برای ایجاد امواج شوک صوتی استفاده می گردد تا این امواج در امتداد هواپیما حرکت نمایند و دیگر خبری از صدای انفجاری که در هواپیماهای کنکورد فراوری می شد، نباشد. اگر طرح X-59 موفقیت آمیز باشد، صدایی که از عبور این هواپیما بر فراز خشکی شنیده می گردد، مشابه صدای بسته شدن در یک خودرو خواهد بود.

در هواپیمای کنکورد، برای اینکه خلبان دید وسیع تری هنگام فرود داشته باشد، به یک دماغه هیدرولیک خمیده احتیاج بود؛ اما در هواپیمای مجهز به فناوری مافوق صوت بی صدا، از یک راه چاره فنی استفاده نموده اند: سیستم های دید به جلو در بخش جلوی هواپیما تعبیه شده است تا تصاویر مورداحتیاج را به کابین خلبان ارسال کند. این هواپیما که برای جابه جایی 40 مسافر طراحی شده است، یک راهرو دارد که در هر طرف آن، یک جایگاه قرار می گیرد و به این ترتیب کلیه مسافران در کنار پنجره می نشینند و به راحتی به راهروی وسط دسترسی خواهند داشت. مایک بوونانو، مهندس هوافضای لاکهید مارتین می گوید:

طراحی این هواپیما را برای 40 مسافر در نظر گرفته ایم؛ هرچند که در نهایت این ایرلاین ها هستند که نحوه چیدمان جایگاه ها را معین می نمایند. پژوهش های فوق العاده زیادی در بازار انجام دادیم و دریافتیم که این تعداد مسافر مناسب مقدار این نوع هواپیما است و اساساً بازارهای بیشتری می توانند از آن استفاده نمایند. در قسمت عقب هواپیما، یک دم پرواز V شکل غیرمعمول وجود دارد که جایگزین تک باله استاندارد در هواپیماهای تجاری شده است و شامل دو باله می گردد که اغلب در جت های جنگنده به کار می رود.

برخلاف کنکورد، در هواپیمای QueSST از دو موتور توربوفن استفاده شده است و ویژگی پس سوزها را ندارد که برای افزایش رانش آنی، سوخت را مستقیماً به موتور هواپیما می فرستند. این موتورها در سطح زمین، 40 هزار پوند نیروی رانشی را برای هواپیمای مذکور فراهم می نمایند. مایک بوونانو می گوید:

موتور این هواپیما احتیاج به طراحی تازهی داشت. ما موتورهای موجود را آنالیز کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هیچ موتور آماده استفاده ای در بازار وجود ندارد که بتوانیم به همان شکل در هواپیمای مذکور به کار ببریم. با این حال مطمئنم که می توان موتورهای موجود را متناسب با هواپیمای مجهز به فناوری مافوق صوت بی صدا تغییر داد. برای این منظور احتیاج به یک سری تغییرات است و باید یک اسپول کم فشار، یک فن و توربین کم فشار تازه روی موتور کار بگذاریم و درعین ِ حال می توانیم فناوری بسیار پیشرفته موتور توربوجت را تغییر دهیم.

به گفته شرکت لاکهید مارتین، هواپیمای QueSST با برد حدود 5200 مایل دریایی (حدود 9600 کیلومتر) می تواند مسیرهایی نظیر نیویورک - لندن، توکیو - لس آنجلس، لندن - پکن و توکیو - سیدنی را به راحتی پوشش دهد. بر اساس پیش بینی ها، پرواز 8,352 کیلومتری لندن - توکیو، با این هواپیما به 4 ساعت و 30 دقیقه کاهش خواهد یافت. مایک بوونانو می گوید، با فرض اینکه طرح مذکور وارد چرخه فراوری گردد، در حال حاضر زمان معینی برای شروع فعالیت این هواپیما در بازار جهانی معین نشده است، زیرا هر اقدامی برای ساخت این هواپیما به نتایج برنامه آزمایشی X-59 بستگی دارد. با این حال او امیدوار است که برای ایجاد تغییر در قوانین مربوط به پروازهای مافوق صوت بر فراز خشکی، به زودی به داده های لازم دست پیدا نمایند. او اضافه می نماید:

در حال حاضر، ما تمرکز خود را روی به دست آوردن داده های ضروری برای حل چالش های قانونی قرار داده ایم و می خواهیم آن ها را تا سال 2023 در اختیار داشته باشیم؛ یک چرخه قانون گذاری در جریان است و ما برای موفقیت مأموریت مان، کوشش می کنیم که این داده ها را به دست آوریم.

منبع: کجارو / edition.cnn.com

به "لاکهید مارتین از طرح هواپیمای مافوق صوت بی صدای خود رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاکهید مارتین از طرح هواپیمای مافوق صوت بی صدای خود رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید